Stirrende øjne, høj puls og svedige håndflader, der klamrer sig til armlænet. Måske kender du følelsen, eller måske kender du en, der får det sådan, når de sidder i et fly. Det handler om flyskræk, og om hvordan du slipper for det.


At lide af flyskræk er meget almindeligt. Rigtigt mange mennesker føler sig utryg og utilpas ved at befinde sig i et fly, og for nogle er det endda så stor en hæmsko, at de må sige nej til ferierejser med familien eller undlade at søge drømmejobbet, hvor lange rejser er en fast del af det. Som oftest er frygt forbundet med uvidenhed, og derfor er et af de bedste råd mod flyskræk – oplysning og fakta. Vi har derfor samlet nogle af de vigtigste fakta, du kan fortælle dig selv eller andre med flyskræk, når angsten får sit tag.

Luftfart er den sikreste måde at lade sig transportere

Du har sikkert mange gange hørt, at det er meget farligere at køre bil end at flyve, og det er altså sandt. Ifølge David Ropeik, en risiko-kommunikationsinstruktør fra Harvard University, er risikoen for at dø i en bilulykke 1 ud af 5000 sammenlignet med risikoen for at dø i en flyulykke, der er 1 ud af 11 millioner! Og dertil er der rent faktisk større risiko for at blive ramt af et lyn end at ende dine dage i et fly!

Alligevel sker det jo desværre, at flyulykker med fatale følger sker, men årsagen til, at man måske oplever, at de sker oftere, end de rent faktisk gør, er at medierne giver disse typer af ulykker stor opmærksomhed sammenlignet med eksempelvis de mange biluheld, der sker. Desuden er det vigtigt at huske, at det langt fra er alle flyulykker, der har fatale konsekvenser. Selv hvis netop dit fly er involveret i en ulykke, er der utrolig stor chance for at overleve.

 

Alle fly gennemgår store, omfattende tests

Præcis som alle biler bliver testet, inden de sælges, gennemgår alle fly også omfattende tests for at sikre sikkerheden, inden de kommer i salg. De gennemgående tests omfatter blandt andet test af vingernes fleksibilitet. Flyenes vinger bliver bøjet i forskellige grader, og indimellem op til 90 grader.

 

Derudover testes flyene også for de forskellige temperaturer, som flyene flyver i, fordi mange fly flyver i ekstremt kolde og varme temperaturer, og det er vigtigt at teste, at motorerne kan klare disse forhold. Desuden indgår test af bremserne også altid, fordi det er vigtigt at teste flyenes bremser mens flyet er fuldt lastet og i høj fart. Dertil bliver et hav af andre ting testet, og disse eksempler på tests er udelukkende et udpluk for at vise, at sikkerheden er vanvittig høj. Og er der noget, du pludselig tænker kunne ske, så har de meget sikkert allerede testet for det.

Turbulens er ikke farligt

Rigtigt mange bliver utrygge, når der er turbulens i luftrummet, men det er vigtigt at huske på, at et fly hverken kan flippe rundt, miste styringen eller lignende på grund af et lufthul eller turbulens. Det føles ubehageligt og ukomfortabelt, men flyet er ikke ved at styrte, og ser man det fra mange piloters synspunkt, så er det snarere et spørgsmål om komfort undervej end om sikkerhed. Dette er også den primære årsag til, at piloter så vidt muligt forsøger at undgå turbulens. De ville også kunne drikke af deres kaffe ligesom du, og derfor kan det være en god ide at tænke turbulens som bump på vejen.