Blogger, tv-journalist og indretningsekspert Mette Helena har nu tilbragt en uge på Bali med sine to børn og mor.  Familien tog af sted d. 16. juli og skal være på den skønne ø indtil d. 11. august. De bor undervejs på 7 forskellige hoteller alt sammen planlagt, arrangeret og sponsoreret af Profil Rejser– fra strandvillaer direkte ud til havet til hoteller dybt inde i regnskoven. Herhjemme følger vi hos Profil Rejser interesseret (og lidt misundeligt) med i rejsen. For at få stillet den største nysgerrighed har vi bedt Mette Helena om at færdiggøre en række sætninger, som du kan læse her.

Maden på Bali er…

Lækker, sund og velsmagende.

Vi prøver os frem og smager på så meget som muligt, men vi er især vilde med frisk, grillet fisk, Nasi Champur Balinese, Nasi Goreng, Sate og stegte grøntsager. Børnene har pomfritdag hver 4. dag, hvor de kan bestille pomfritter til et måltid – ellers spiser vi utroligt sundt.

Bali er et paradis, når det kommer til frugt og grøntsager!

Jeg vil aldrig glemme denne oplevelse…

Da min 11-årige datter pegede ned i havet og sagde “Se! Der er en havslange!” Vi boede på luksus resortet Menjangan Dynasty, der ligger ved verdens ende. Sådan føltes det, da vi kørte helt op på nordvest spidsen af Bali – men det var hele turen værd. Vi bookede en snorkeltur en af dagene, og det var bestemt ikke billigt. Men jeg var så glad for, at vi tog på den udflugt, for det var det smukkeste koralrev, jeg nogensinde har snorklet ved, og det var magisk at snorkle rundt med et barn i hver hånd og opleve den rigdom af fisk og farver.

Det er ret fedt at rejse med både sin mor og børn, fordi…

Det bare er sjovere at spille Fisk, når man er fire. Det lyder banalt, men det siger alligevel meget om, hvordan vi hygger os sammen med at spille, når vi sidder på restauranterne morgen, middag og aften og venter på maden.

I går aftes besøgte vi en lille lokal restaurant, og det tog evigheder for manden at tilberede vores retter – og vi fik spillet flere spil Fisk. Til sidst sagde min 6-årige søn Johs, at han tænkte, vi nok blev nødt til at gå ud i køkkenet og hjælpe lidt til.

Det er eventyrligt at dele de her øjeblikke og oplevelser sammen på tværs af generationerne, og jeg er rigtig glad for at have min mor med, så børnene og hun får de her minder sammen.

Min første uge på Bali har været…

Så hyggelig, fordi vi startede med at rejse direkte til Good Karma i Amed på Østbali, hvor vi også var, da jeg var 11 og 14. Det var sjovt at komme tilbage og genopleve det samme lille hotel, vi boede på dengang og hilse på familien, der stadig havde det.

Jeg følte mig langt væk hjemmefra, da…

Jeg rejste i Indonesien som barn – før internettet og smartphonen. Dengang fik vi breve og små pakker med hilsener, lakrids og sjove gaver tilsendt til forskellige Poste Restante adresser, og en sjælden gang modtog vi en fax. Helt så langt hjemmefra føler jeg mig ikke nu, hvor der altid er WiFi, Facebook-opdateringer hjemmefra og danske nyheder på telefonen.

Ungerne elskede…

Da vi blev hentet i Amed for at køre til Menjangan af både en chauffør og en guide, som viste sig at være den mest forrygende underholdning og babysitter i ét. Johs og ham spillede iPad halvdelen af vejen til stor morskab for Johs.

Jeg glæder mig helt vildt, til vi skal…

Til Lovina og se delfinerne i den tidlige morgenstund. Det er især de fælles udflugter og oplevelser, der gør sådan en ferie her til noget helt særligt. Det er slet ikke så vigtigt, hvordan hotellet er.

Husk at du også kan følge Mette Helena på hendes Instagram-profil @mettehelena samt på #mettehelenapåbali og #profilrejser. Her kan du live få de bedste rejsetips og erfaringer samt få mulighed for at deltage i konkurrencen om et rejsegavekort på 5000 kr. til Profil Rejser.

Læs mere om Mette Helenas rejse i vores tidligere blogindlæg her.

Har du fået lyst til at komme på samme spændende rejse som Mette Helena? Tag et kig på vores spændende rejseforslag til Bali her: